Den 29 oktober i nådens år 2017 besökte MTK Arlanda Flygsamlingar. Tolv medlemmar trotsade regn, blåst och kyla för en rundtur i flyghistorien. Här är en kort bildexposé, med fotografier från Rezza K, Hans O och Björn S, som också står för bildtexterna.
- Vår guide Jan Forsgren förklarar de strikta reglerna för fotografering: Kamerornas minneskort kommer att undersökas vid utpassage. Om kortet är tomt konfiskeras kameran! (-;
- Här har vid Beda, något så ovanligt som ett amatörbyggt sjöflygplan. Det hade till och med en av byggaren egenhändigt konstruerad ställbar propeller, stigningen justerades med en vev i kabinens tak. Flög uppenbarligen utmärkt, trots att ingen myndighet inspekterat, godkänt eller registrerat maskinen!
- Den flygande loppan var en fransk konstruktion, som antyds av pilotens huvudbonad. Inte lättflugen…
- Så fick vi en tur i Aftonbladets tidningsplan. På 1950-talet var nyhetsförmedlingen i hög utsträckning beroende av maskiner som detta.
- Förväntansfulla passagerare inför start.
- Senaste nytt kunde studeras under färden.
- Åter på terra firma efter en inte så bekväm tur.
- En vingklippt trotjänare från Junkers, med sin karaktäristiska korrugerade plåtbeklädnad och snyggt fackverk i vingarna.
- Vår guide Jan var både kunnig och entusiastisk, en utmärkt kombination!
- Den här trotjänaren lär vara det enmotoriga plan som haft den mest kraftfulla motorn. – Nej, det lyfter inte genom att flaxa med vingarna, det är avsett för hangarfartyg och måste kunna hissas ned i ett trångt utrymme under flygdäck.
- Kan jag få 1200 liter högoktanigt, tack!
- När man ser dessa tekniska mästerverk är det inte utan man önskar att Frank Whittle aldrig fått jetmotorn att fungera…
- Efter besöket passade det utmärkt med fika ombord Jumbo Stay, den Boeing 747 som tjänstgör som vandrarhem. Rekommenderas, men inte för kaffet och mackans skull, utan för miljön…