Vi var 10 MTK-medlemmar som fann det lämpligt lämna TV- fåtöljen, eller
hobbysvarven, för att åka med klubben på ett studiebesök.
Strax utanför Strängnäs, där tidigare pansarregementet P10 var baserat, finns nu en
imponerande samling av militära fordon av olika slag.
Där samlades vi för att, styrkta av fika i museets caféteria, häpna eller förskräckas
av de krigiska samlingarna.
Inför rundvandringen förevisar Hans ett projekt för Christer, säkert något intressant vi alla snart kommer att få ta del av i MTK-medlemmarnas Favoritkatalog.
Kent kan ta det lugnt, han har redan bidragit!
Väntan på att klockan skall bli ”guide-dags”. Mats, Mikael och Göran diskuterar vilka av deras svarv- och andra intressanta tekniska prylar, som snart blir inkluderade i Favoritkatalogen.
Johan, ”Hugis”, som varit drivande för att dagens träff skulle bli av, medförde en ny medlem till klubben, Gaby Fersan, som vi hälsar välkommen till MTK. Han är tills vidare ursäktad för att inte ha bidragit
till Favoritkatalogen, men Hugis… På fika–bilderna saknas Lars J, men lugn han dyker upp senare i
denna lilla rapport. Det är svårt hitta en ursäkt till varför han inte redan bidragit till katalogen, t.ex. med det han ryktas ha hemma i källaren… – Men, den som väntar på något gott…
Vår guide Christer, med ett militärt förflutet, utpekade direkt, med hela handen, en man att hålla ev. eftersläntrare i tukt och förmaning. Han drog sig inte heller för att hålla sin lilla trupp vaken, genom att
komma med knepiga frågor till deltagarna. – Och, ser man på, nu kom även Lars J med på bild!
Bandfordon är inte i sitt esse på vanliga vägar, och dessa uppskattar inte heller banden. Detta är Stridsvagn 31, ett svenskbyggt försök att skapa ett fordon om fungerar både i terrängen och på asfalten!
Även dagens SUV-konstruktörer borde vara nöjda med hjulens diameter…
Königstiger, en ”Panzerkampfwagen” vanligen kallad Tiger II på tillfälligt besök i Sverige. En tysk koloss från andra världskriget, vägande snudd på 70 ton. Enorm i allt, inte minst tillverkningskostnad, turligt nog för de allierade. Dess bredd översteg tillåten lastprofil på järnvägar, om man inte först bytt till smalare band. En viss Ferdinand Porsche lär ha varit en av konstruktörerna. Han övergick till lättare fordon så småningom.
Tigerns nos. Respektingivande, med en 88/71 kanon. Borrning 88 mm, längd 88×71=> 6.25 meter. Ju längre eldrör, desto högre utgångshastighet för projektilen.
Den svenska Stridsvagn S, eller Stridsvagn 103 från slutet av 1950-talet. Mycket originell, (unik?) konstruktion med sin fasta 105 mm kanon. Hade tydligen hade många goda egenskaper som t.ex. låg profil och hög eldhastighet med automatladdning. Dessvärre plågades den länge av dålig tillförlitlighet.
Den mindre bilden: Även en lätt stridsvagn, 37 ton(!) behöver rejäla pallbockar.
Stridsvagn 103 under utprovning. (Bild från Wikipedia)
Denna skulle nog inge respekt i Stockholmstrafiken…
En ”High Mobility Multipurpose Wheeled Vehicle (HMMWV), uttalas vanligen som ”Humvee”).
Det var några glimtar från MTK:s resa till Arsenalen
Du som ångrar att du inte deltog i klubbutflykten har naturligtvis möjlighet åka till Strängnäs på egen hand. Vill man se Kungstigern får man dock inte vänta för länge, den lämnar Sverige i slutet av mars.
Ett tips: Det är bara 15°C i utställningslokalen under vintertid. Anpassa klädseln, alltså!