KTHMTK

Besök på Munktellmuseet i Eskilstuna 2022-10-22

10 MTK-medlemmar med intresse för teknikhistoria, vallfärdade den 22 oktober till
Munktellmuseet i Eskilstuna. Vi blev väl mottagna av vår entusiastiske och kunnige
guide Håkan, som jobbat en stor del av sitt yrkesliv inom Volvo-koncernen, icke att
förväxlas med Volvo Cars, som ägs av Geely Holding och tillverkar personbilar.
Volvo Construction Equipment kallas nu det som en gång var Volvo BM, och som
idag är en omfattande koncern, med tillverkning i många världsdelar av lastbilar,
bussar, anläggningsmaskiner, marin- och industrimotorer.
Johan Theofron Munktells företag lockades 1832 från Stockholm till Eskilstuna, där
man fann duglig arbetskraft och tillgång till energi, i form av vattenkraft i
Eskilstunaån som förbinder Hjälmaren med Mälaren. Höjdskillnaden mellan sjöarna
är hela 20 meter, något som utnyttjades i den tidens kraftverk, vattenhjul.
Det är en häpnadsväckande bredd på det som Munktell tillverkat, bilderna visar ett
litet urval av det man kan se på museet.

Förväntansfulla besökare, ingen tvekan om att man hittat rätt.

Museet ligger fint vid Eskilstunaån, mitt i staden.
Eskilstunaån förbinder Hjälmaren och Mälaren.
Liten orientering för dem som sov under geografilektionerna.
Först, fika i museets cafeteria.
En lokomobil, en flyttbar, ångdriven kraftkälla som kan förflyttas dit den
behövs, för att driva tröskverk, vedkapar etc. Till allmän förvåning och
-tjusning var den körbar, startade direkt, driven av tryckluft, inte ånga.
En tidig väghyvel, med all teknisk utrustning föredömligt lättåtkomlig!
Överraskande, även en Pratt & Whitney stjärnmotor ingår i samlingarna!
En fullständigt enorm traktor, med ekerhjul(!)
Kent, med telefonen i hand, har inte krympt, traktorn är KOLOSSAL!

Munktell 30-40,
lantbrukstraktor:
Årtal: 1913
Vikt 8.3 ton
Tändkulemotor, 2 cyl, 2-takt,
30-40 hk
Kylsystem, volym: 380 liter (!)
Bränsletank: 140 liter.
Max hastighet: 4.4 km/h

En under 40- & 50-talen mycket vanlig Bolinder-Munktell. Tvåcylindrig
tändkulemotor på 23 hk @ 1200 varv/min, som krävde en halvtimmes
uppvärmning med blåslampa innan den kunde startas.

Då elektriskt drivna maskiner blev vanliga i verkstäderna fick man själv
skapa sin el-energi, t.ex. med en generator driven av sådan här präktig
ångmaskin:
Mats dokumenterar det första i Sverige tillverkade ånglokomotivet,
Förstlingen. – Nästan, originalet finns inte bevarat, detta är en mycket
exakt, körbar kopia, byggd av ett gäng entusiaster.
Mycket begrip-bar teknik!
Johan Theofron Munktell tittar ned på en väl förkromad dieselmotor.
SANNOLIKHET…
Hur stor är den att följande skall inträffa?
Tre bilar utgår på förmiddagen från tre skilda förorter i
Stockholm. Varje bil stannar till för att plocka upp
passagerare på olika håll, alla har Munktellmuseet i
Eskilstuna som mål.
Färden tar drygt 1 1/2 timma. Varje förare har via e-post i
förväg fått en kart-skiss som visar var 4 alternativa
parkeringsplatser finns.
Ingen kommunikation sker mellan bilarna under färd eller väl
framme i Eskilstuna.
Hur stor är då sannolikheten att dessa tre bilar skall rulla in
på samma parkering, inom loppet av 2 minuter??
– Man skulle tro att den var noll, men det är precis vad som
hände den 22 oktober… Spöklikt…
Björn S 2022-10-28