10 MTK-medlemmar med intresse för teknikhistoria, vallfärdade den 22 oktober till Munktellmuseet i Eskilstuna. Vi blev väl mottagna av vår entusiastiske och kunnige guide Håkan, som jobbat en stor del av sitt yrkesliv inom Volvo-koncernen, icke att förväxlas med Volvo Cars, som ägs av Geely Holding och tillverkar personbilar. Volvo Construction Equipment kallas nu det som en gång var Volvo BM, och som idag är en omfattande koncern, med tillverkning i många världsdelar av lastbilar, bussar, anläggningsmaskiner, marin- och industrimotorer. Johan Theofron Munktells företag lockades 1832 från Stockholm till Eskilstuna, där man fann duglig arbetskraft och tillgång till energi, i form av vattenkraft i Eskilstunaån som förbinder Hjälmaren med Mälaren. Höjdskillnaden mellan sjöarna är hela 20 meter, något som utnyttjades i den tidens kraftverk, vattenhjul. Det är en häpnadsväckande bredd på det som Munktell tillverkat, bilderna visar ett litet urval av det man kan se på museet.
Förväntansfulla besökare, ingen tvekan om att man hittat rätt.
Munktell 30-40, lantbrukstraktor: Årtal: 1913 Vikt 8.3 ton Tändkulemotor, 2 cyl, 2-takt, 30-40 hk Kylsystem, volym: 380 liter (!) Bränsletank: 140 liter. Max hastighet: 4.4 km/h
En under 40- & 50-talen mycket vanlig Bolinder-Munktell. Tvåcylindrig tändkulemotor på 23 hk @ 1200 varv/min, som krävde en halvtimmes uppvärmning med blåslampa innan den kunde startas.