KTHMTK

Klubbträff: Formel 1-teknologi* – från CAD till produkt.

Vi kommer att visa hur man går från ritning till plast-detalj för masstillverkning:
1. Genomgång av programmering för en numeriskt styrd fleroperationsmaskin
2. Körning av detaljen, ett formverktyg, i en Haas CNC-fräsmaskin.
3. Tillverkning av plastdetaljen i en formsprutningsmaskin.
Tid:
Tisdag den 23 februari kl 17. Kaffe från kl 16.30
Plats:
Vi startar i Biblioteket M312 på KTH Maskin: Brinellvägen 68, rakt fram i labkorridoren till bordtennisbordet, där en trappa upp.
Välkomna!
Mats / Björn
 Du som inte ännu betalat medlemsavgiften för 2016: Ditt bidrag på 100:- tas tacksamt emot på Plusgirokonto nummer 117 49 97 – 5.

* Vad menas med detta? 

– Jo, den fräsmaskin vi kommer att få se igång kommer från Haas Automation, som sägs vara västvärldens största tillverkare av verktygsmaskiner. De klassiska tillverkarna i USA, som länge dominerade världsmarknaden, var i stort sett utraderade under 1980-talet. Japanska och tyska tillverkare hade tagit över helt. – I detta läge presenterade Geene Haas sin första CNC-maskin 1989, och förvånade marknaden med lågt pris och höga prestanda. Sedan dess har det bara gått uppåt och i år satsar man till och med på ett eget Formel 1-stall, Haas F1 team. Bilarna utvecklas i North Carolina och i England. Viktiga komponenter köps från Ferrari och Dallara i Italien. Årsbudgeten för ett F1-stall lär vara minst 1 miljard kronor… Bilen presenteras i Barcelona på måndag.
F1-bilar tillhör tveklöst de mest komplexa och avancerade produkter som finns, där varje komponent är optimerad för funktion, styrka och låg vikt. NC-bearbetning är en förutsättning för framställningen, inte minst med tanke på att man i stort sett konstruerar och bygger en ny bil varje år…
360_e5a8b82571189f2e75d2615f427cac2d
kaiser_wzb_13213 kopia
zuphv8m kopia